Credincioșii sunt adesea învățați să fie altruiști. Islamul pune accentul pe binefacere și milostenie, Creștinismul pe iubirea aproapelui, iar etica taoistă include principiul altruismului.
Cu toate acestea, un nou studiu, realizat în șase țări, sugerează că o educație în spirit religios ar putea face copiii mai puțin altruiști. Mai mult de 1000 de copii între 5 și 12 ani au luat parte la studiu, țările implicate fiind Statele Unite, Canada, Iordania, Turcia, Africa de Sud și China.
Studiul atrage atenția asupra posibilității că religia ar putea să nu aibă efectele benefice la care ne-am aștepta în ceea ce privește dezvoltarea moralității. Felul în care este pusă în practică religia din punct de vedere social poate complica preceptele textului religios.
Într-un experiment numit jocul dictatorului, un copil desemnat „dictator” este testat din punctul de vedere al tendințelor altruiste. Copilului i se dă puterea de a hotărâ dacă împarte abțibilduri cu ceilalți. Cercetătorii îi dau acestuia treizeci de abțibilduri și îi spun să aleagă zece care îi plac mai mult. Aceștia îi spun copilului și că nu este destul timp pentru a juca jocul cu toată lumea, lăsându-l să decidă facă împarte din ce are sau nu. Copilul primește două plicuri și este rugat să împartă abțibilduri cu alți copii care nu pot juca. În timp ce cercetătorul stă cu fața la perete, copilul poate pune abțibilduri în plicul pentru donat și altele în cel pe care îl păstrează.
Așa cum cercetătorii se așteptau, șansele ca cei mai mici să împartă abțibilduri cu cei mai mari au fost reduse. De asemenea, copiii cu un statut socio-economic mai bun împărțeau mai mult, iar cei care proveneau din familii religioase împărțeau mai puțin. La o analiză în funcție de religie, concluziile sunt următoarele: copii din familii creștine și musulmane împărțeau mai puțin decât cei care nu proveneau din familii religioase. Alte religii nu erau reprezentate într-o proporție destul de mare. Copiii mai mari din toate mediile împărțeau mai mult decât cei mici, însă tendința copiilor din familii religioase de a împărți mai puțin din ce au devenea mai pronunțată o dată cu vârsta.
În ciuda valului de critici stârnite, conducătorul studiului, Jean Decety, spune că susține în continuare concluziile studiului. Decety spune că descoperirile lui „pun sub semnul întrebării importanța religiei pentru dezvoltarea morală – sugerând că secularizarea discursului moral nu diminuează bunătatea umană”. În cele din urmă, acest studiu ridică foarte multe ntrebări, însă nu confirmă că educația religioasă cauzează diferențe în ceea ce privește altruismul copiilor sau că aceste diferențe sunt destul de mari în cazul adulților, scrie Scientific American.